?

Log in

No account? Create an account

попередні записи | наступні записи

Кільцеві розв’язки

Перехрестя, де рух організовано навколо центрального острівця за чи проти годинниковою стрілкою є одним з найбезпечніших варіантів перетину доріг. В першу чергу — рівнозначних. Такі перехрестя як правило не обладнуються світлофорами, а пріоритет руху автомобілів визначається або загальними правилами, або знаками.

Перше справжнє кругове перехрестя було облаштоване в Парижі, навколо Тріумфальної арки, у 1907-му році. Приблизно в ті ж роки були організовані кільцеві розв’язки на Манхеттені, у Вашингтоні та в Британії. Що цікаво, тоді центральний острівець слугував місцем безпеки для пішоходів.

Париж, фото автора

Головна відмінність всіх світових кільцевих розв’язок — це пріоритетність руху, в’їзду та виїзду. Тобто або головним є кільце, або всі в’їзні вулиці, або пріоритет є загальним (пропуск перешкоди праворуч чи ліворуч). І це нецікаве для пішоходів питання змусило цілі дорожні інститути виробляти свої рекомендації упродовж десятиліть.

Наразі, більшість країн в принципі зійшлися на тому, аби вважати пріоритетним рух по кільцю. Це змушує знижувати швидкість на під’їздах до перехресть і тим самим — підвищує безпеку перетину.

Популярність такого способу розв’язки по світу є різною. Скажімо, в США аж до 1990-х років кільцеві розв’язки були не в фаворі. Причому навіть по мірі розбудови перехресть у такий спосіб популярними були приколи що, мовляв, навіть поліція не роздупляє як правильно у таких місцях рухатись.

Типова кільцева розв'язка в США, фото з Вікі

І тим не менше, щороку кількість карусельних, як їх ще називають, розв’язок в Штатах та Канаді збільшується. Що ж стосується Європи, то в багатьох країнах саме такий спосіб організації руху на перехрестях є вкрай популярним. У тій же Франції так організовано понад 30 тисяч перетинів руху (це ніби як половина з таких перехресть у світі!).

З неєвропейських країн кільцеві перехрестя популярні в Ізраїлі, Катарі, Китаї, Малайзії, ОАЕ, Марокко, Тунісі.

Мале кільце в Barzio, Італія. Фото з Вікі

Як я вже загадав, головна відмінність кільцевих розв’язок у пріоритетності руху. Старі системи — ротори — як правило великі за діаметром кільця на багато смуг, що мали чи й досі мають пріоритет на в’їзд. Нові кільця — малих чи надмалих діаметрів.

Цікаво, що декоративні конструкції, фонтани, монументи, гірки будують по центру не просто так, для краси, а з міркувань безпеки. Вважається, що коли водій не бачить машин на протилежному краю кола, то краще зосереджується на власне трафіку, який його оточує.

Велике кільце в місті Брашув, фото з Вікі

Отже, переваги, як вважається, у кілець такі:

1. Підвищена безпека руху. Однак, виявляється, не завдяки кількості ДТП — їх точно не менше на таких перехрестях. Але завдяки меншій швидкості руху всі ДТП не важкі.

2. Пропускна здатність явно вища від звичайних перехресть. Для транспорту немає червоного світла. А раз немає червоного світла — немає простоїв на холостих, зайвих вихлопів і т.п.

3. Гнучкість, незалежна для кількості шляхів перетину. Себто і три, і п’ять доріг можна легко розв’язати через кільце. Натомість звичайне перехрестя для п’яти доріг — просто пекло.

Кільцевий рух в місті Рантепао, Індонезія

Недоліки у кільцевих розв’язок також є:

1. Площа. Для старих систем — особливо.

2. Пішоходи та велосипедисти. Їм стає лише складніше. Аби якось полегшити життя для них прокладають навіть підземні та надземні переходи (скажімо, як у Києві на Троєщині).

image

Кільце з велодоріжками, фото з Вікі

І ще кілька слів про розмір. Як твердять вітчизняні дорожники, в Україні діаметр кільця не може бути меншим за 14 метрів. Маючи ще як мінімум по 3-5 метрів для смуги руху маємо вже десь 20-25 метрів під найменшу розв’язку. Ясно, що для облаштування перетину нешироких доріг на це не має місця.

Так думали і в Англії, допоки спеціалізований дорожній інститут не обґрунтував доцільність будівництва міні-каруселей. Застосовують їх саме там, де місця мало, але ставити світлофор чи виділяти знаком пріоритету якусь з доріг — не хотілось би.

При цьому вся чи майже вся поверхня непроїжджого центру такого кола часто доступна для руху — це для розвороту великогабаритного транспорту. В Польщі, скажімо, сам центр є клумбою, але шматок смуги більшого діаметру викладений похило плиткою — для легковика і так стає радіусу, а фура трішки заїде.

Mini-roundabout

Максимальний радіус такої міні-каруселі — до 4-х метрів. Причому іноді їх влаштовують попарно. Тут саме час згадати про легендарне Магічне перехрестя в англійському Свіндоні. Збудована 1972-му році розв’язка включає в себе п’ять менших кілець. При цьому лівобічний рух зовнішнім кільцем змінується правобічним, проти годинникової стрішки — в центральному кільці. Це апофеоз кільцефілії.

image

Це, до речі, не прикол, а реальна розробка дорожніх проектантів.

800px-Magic_Roundabout_Schild_db

Comments

( 2 коментарі — Прокоментувати )
seems_to_be
26 листопад 2012 15:15 (UTC)
Кільц навколо триумфальної арки - це пекло. Якщо ви не місцевий і ЖПС спрямовує вас через неї, краще якось об'їхати. У крайньому випадку - накло неї зроблене ще одне велике кільце.
Там прибрали всі знаки і у випадку ДТП провина розподіляється порівну між його учасниками без з'ясування обставин.
chieftl
26 листопад 2012 17:48 (UTC)
Трохи розбавлю загальний оптимізм статті здоровим скептицизмом. Бо кільцеві розв'язки варто споруджувати далеко не завжди. Як видно навіть на фото - кільця споруджують на перехрестях з незначним рухом. Кільце довкола Тріумфальної арки - швидше виняток, в цьому місці ніякий інший варіант не вписався би, арку чіпати не можна, це Історична вісь Парижа.
"Пропускна здатність явно вища від звичайних перехресть. Для транспорту немає червоного світла" - ось цього ніяк не можу зрозуміти, чому вища? На світлофорному перехресті теж немає червоного світла для всіх - перпендикулярні потоки їдуть по черзі. І їдуть швидше, ніж через кільце, бо не треба гальмувати і крутити головою, слідкуючи як всі перестроюються з ряду в ряд.
Одним словом, якщо приміряти до наших умов, то кільце наприклад на перетині Володимира Великого-Півд.бульвар цілком доречне, а на перетині Галицька-Тролейбусна - дуже сумніваюся. Уявіть ситуацію: великий потік мчить по Галицькій з центру, а тут кілька пішоходів вирішили перейди вулицю з боку радіозаводу. Відразу весь потік зупиняється і блокує кільце - з Тролейбусної в центр вже не повернеш. Із світлофором такого немає.

( 2 коментарі — Прокоментувати )

Latest Month

жовтень 2018
S M T W T F S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Tags

Блогун - монетизируем блоги
Поиск по блогу

    Яндекс

free counters




bigmir)net TOP 100

Розроблено LiveJournal.com
Designed by Paulina Bozek