Vadym Voityk (mr_brut) wrote,
Vadym Voityk
mr_brut

Базальтові стовпи

Фахівці стверджують, що більше ніде в Європі ви такого не побачите. Кам’яні стовпи, які місцями мають висоту у кількадесят метрів, каскадом спускаються до чаші, заповненої прозорою і від того неймовірно синьою водою.

Базальтові стовпи

Базальтові стовпи, затоплений кар'єр

Мільйони років тому на цьому місці лютували вулкани. Магма  немов желе з пекельної кухні розтікалась, застигаючи й набуваючи оцих неймовірних форм.

Базальтові стовпи

Базальтові стовпи

А потім пісок і крейда поховали застиглі базальти на неймовірну купу років. Кажуть, що відкрив їх геть випадково місцевий селянин.

Десь в тридцятих роках XVII століття копав він собі щось на городі й зламав об камінь лопату. Та потім зметикував з відкопаного каміння зробити хаті фундамент.

Базальтові стовпи

Базальтові стовпи

Ще кажуть, що копав він не просто так. Ніби неподалік Костополя згубив колись свого вельми коштовного персня король Ян Казимир. І велів помітити місцину, аби відшукати згодом. Ну а коли почали шукати – то й відкопали оцих кам’яних монстрів.

Базальтові стовпи

Базальтові стовпи

Попри примітивні технології, брили навчилися виламувати. Властивість цих каменів – прямий рівний розкіл. Височенні й важкезні стовпи вивозили до навколишніх від-будов. Зокрема – костелу в Олиці. Проте справжній індустріальний розквіт ця частина Рівненщини дістала наприкінці 20-х років XX століття.

От коли для села Янова Долина (нинішнє Базальтове) настали воістину золоті часи. Польський уряд, який до того вимушений був закупати базальти в Швеції, розгорнув широкомасштабне видобування каменю на тодішніх своїх землях.

Базальтові стовпи

Базальтове, кар'єр

До одразу кількох кар’єрів прокладається залізниця, будуються сотні будинків, камінь вивозять навіть баржами по річці Горині.

У середині 30-х років в Івановій Долині працювало три тисячі чоловік — півтори тисячі українців та півтори тисячі поляків. Робітниче селище було електрифіковане і мало не тільки водопровід, а навіть каналізацію. Для сільської місцевості це було дивиною. До сусіднього села Злазне було прокладено спеціальну дорогу для велосипедистів. Будувався аеродром, діяли різні громадські і спортивні товариства, каси взаємодопомоги.

Базальтове, кар'єр

Базальтове, кар'єр

Базальтове, кар'єр

В той час камінь виламували вже за допомогою вибухівки. Попри надзвичайно важку працю робітники були загалом задоволені. Адже робота непогано оплачувалась, а крім того в Яновій Долині діяла соціальна інфраструктура: дитячий садок, школа, клуб, село було телефонізовано і електрифіковано.

А от після Другої світової інтенсивне виробництво припинилося. Та й кар’єри почали виснажуватись. Чимало з них вже є затопленими. (Це попри те, що поклади місцевого каменю оцінюються в 200 мільярдів доларів).

Базальтове, кар'єр

Базальтове, кар'єр

Базальтове, кар'єр

В наші дні головна продукція кар’єрів – надмогильні пам’ятники. Цим же кустарно займається більшість місцевих мешканців.

Базальтове

Базальтове, кар'єр

Базальтове, кар'єр

З місцевих базальтів вимощено майдани Відня, Москви, Парижу, Брюсселя, Варшави. Стовпи безуспішно номінувались як одне з семи природних чудес України.

Та, здається, мільйонороким стовпам пофіг: програли вони чи ні.

Базальтові стовпи

Базальтове на МЕТА-картах. Проїзд на поїзді до станції Костопіль,  автомобілі від Києва – 368 км (біля 4-х годин дороги), від Рівного – 51 км.


Переглянути більшу мапу
Tags: мандри, рівненщина, фото
Subscribe
Buy for 10 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 13 comments